Ångbryggeriets nya trend – fys & mys

Tisdagkvällarna har numera blivit heliga på Nynäshamns Ångbryggeri. ”Fys och mys” är det nya konceptet som blandar en fysisk aktivitet tillsammans med en social sammankomst därefter.

Ett stenkast från Nynäshamns mest centrala punkt och några
stenkast från hamnen, som årligen fylls av turister och locals, ligger Nynäshamns Ångbryggeri. Bryggeriet med sina anor från 1987, har sedan dess haft fokus på lokal produktion med lokala namn på ölerna som framställs. Vad sägs om Bedarö Bitter, Landsorts Lager, Stenstrand Sommarale och Ålö Ale.

”En båttur i skärgården är som en resa genom vårt sortiment av ale, lager, stout och specialbrygder” går det bland annat att läsa i företagets produktkatalog.

Ångbryggeriet producerar årligen 850 000 liter öl. Den mest populära är Bedarö Bitter som funnits med sedan starten för 22 år sedan. Bedarö Bitter är dessutom prisbelönt och blev utsedd till ”bästa svenska öl alla kategorier” på Stockholm Beer festival 2006.

– Vi har svårt att konkurrera med de stora bryggerierna såklart, men vi är bland de större av de mindre, säger Marcus Wärme, som arbetar med företagets grafiska formgivning och kommunikation.

Hur kommer det sig att bryggeriet på de flesta ölsorterna kör med allitteration, det vill säga ord i följd som inleds på liknande sätt?

– Vi försöker hela tiden vara kreativa med design och namn. Jag får många frågor om vilket typsnitt vi använder men det är olika på samtliga öler. När jag gör en etikett är mitt mål att den ska bli så bra att man inte skäms över att ställa fram en flaska från oss på middagsbordet, säger Wärme.

Ett roligt sätt att snacka av sig efter träningspasset.

Niclas Sjögren tar täten i det som kommer att bli ca 35 kilometers cykling.

Sedan i maj i år har bryggeriet valt att blanda nytta med nöje. Varje tisdagkväll samlas ett gäng träningssugna damer och herrar för ett träningspass som avslutas med en social tillställning i bryggeriets lokaler.

– Vi tränar det vi känner för. Några cyklar långdistans, andra mountainbike och en del löptränar. Det tar ungefär en timme och sedan träffas vi för att umgås en stund, säger Wärme.

Niclas Sjögren är en av dem som cyklar långdistans under tisdagkvällarna.

– Jag älskar att träna och jag älskar att dricka öl. Detta är en perfekt kombination, säger han.

Marcus Wärme fyller i:

– Många säger att ”du tränar ju, då kan du inte dricka öl”. Det ena behöver inte utesluta det andra.  Det är det sociala efteråt som är trevligt!

– Det handlar inte om att dricka sig full, utan att ta en öl efter ett träningspass. Det är inget konstigt. De som kommer hit köper en eller två öl under ordnade former och sedan är det inte mer med det.

Förutom tisdagkvällarna med träning, kommer bryggeriet även att öppna upp portarna varje onsdag-, torsdag-, och fredagkväll för provsmakning och guidad tur. Bryggeriet har i år två sommaröler som är tillfälliga i sortimentet. Det är den traditionella sommarölen Stenstrand Sommarale och Ålö Ale.

Marcus wärme

Text & foto Birk Sollenius

Dela artikeln

Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Läs mer

100% NYNÄSHAMN med webbplatsen 100nynashamn.se är ett gratis magasin om Nynäshamn, av stolta nynäshamnare och med lokalt engagemang.

Vi vill lyfta fram allt det positiva som finns att berätta om i hela vår kommun. Människorna, platserna, det lokala näringslivet, besökarna, föreningslivet, kulturen, evenemangen, boende och livsmiljö… Listan är mycket längre än så. Vi är inte i första hand en nyhetskanal, utan vill beskriva livet i Nynäshamn ur många olika perspektiv.

Magasinet 100% NYNÄSHAMN delas ut 10 ggr/år till hushåll och företag i Nynäshamn kommun, samt sprids även via tidningsställ på strategiska platser. Upplagan är drygt 15 000 ex. Vårt sommarnummer i juni delas även ut till fritidshus i kommunen och på Muskö med en upplaga på c:a 30 000 ex.

100% NYNÄSHAMN ges ut av 100% Reklam & Media i Nynäshamn AB. Både tidning och webb är gratis för läsarna och finansieras med annonser från våra fantastiska företag och verksamheter.