Klädmärket bygger framstegskultur

Kanske har du sett någon med en tröja eller keps märkt ”FL”. Bokstäverna står för ”First Light” och är det nynäshamnsbaserade klädmärket First Light Apparels symbol. Grundarna, Johan Hagman och Victor Storsjö, kan ha kläckt årets nyord, ”framstegskultur”, som de tycker sammanfattar vad FL och företaget vill förmedla.

Alla har rätt till personlig utveckling på sina villkor och till framsteg. Det är visionen med vårt klädmärke, de mjuka värdena är huvudsaken, kläderna är bara bärare av budskapet, förklarar Johan.

Med First Light Apparel bygger Johan och Victor ett varumärke som fungerar som en plattform att peppa och pusha utifrån. First Light (FL) står för att man liksom en fyr kan visa vägen – ”hit ska du”.

– När man lyckas med något kan man bli ”the light that guides”, någon som delar med sig så att andra kan hämta inspiration till sin resa. Det måste inte vara stort, det kan vara en oerfaren gitarrist som inspireras av en erfaren och vice versa, säger Victor.

– Många påpekar bara sånt som är fel och klankar ner på andra. Hitta något positivt och säg det istället, så kommer du att upptäcka att du får mycket tillbaka, tillägger Johan med eftertryck.

Så snart de släppt sin första kollektion förra våren började de kommunicera företagets mjuka värden, på ett mycket personligt och direkt sätt. Ofta på Instagram, här når de sin växande publik med en liten budget. Den 20 maj 2018 skrev de så här om sin filosofi:

”Våga stå för drivkraften inom dig. Våga vara stolt över vägen du gått. Våga låta andra följa dina steg.”

– Det var så häftigt att se andra gå igång på det vi uttryckte med kläderna och på Instagram, säger Victor.

Vi vill inspirera nynäshamnare till framsteg.
Det är helt okej att inte känna sig okej alla dagar.
Ibland i livet måste man bara köra.
…och vi har börjat skriva dagbok.

Johan och Victor träffades genom musiken. De spelade i ett band, en subgenre till heavy metal, där musiken är hård medan texterna uttrycker känslor och värme. Victor och Johan började prata om livets toppar och dalar, och öppnade sig allt mer för varandra. 

– Jag tycker fler killar är öppna med hur de mår och vad de vill med livet. Victor och jag har börjat skriva dagbok och vi pratar nog mer känslor än våra fruar gör, säger Johan när jag frågar.

Ett viktigt skäl till att starta företaget är just familjen.

– Vi träffade våra fruar, som också blev vänner, och vi fick bägge barn. Det gav oss ett nytt perspektiv, vi vill kunna inspirera barnen genom våra liv, säger Johan.

De båda vännerna har lagt av med musiken men börjat med styrkelyft och såg hur träningen kunde stå modell för annat i livet.

– I styrkelyft tävlar man mot sig själv. Man jagar siffror, allt bryts ner i hur mycket tid man tränar, vad man gör och vilket resultat man får. Sedan justerar man, kanske ändrar sin teknik, och så får man ett nytt resultat. Allt detta kan appliceras på mjukare saker, som sätt att
nå sina mål eller förändra sitt liv, säger Victor.

First Light står för alla sorters framsteg, fysiska och mentala

Det årsgamla nynäshamnsföretaget First Light Apparel består av Johan Hagman och Victor Storsjö. De vill att människor ska våga öppna sig och vara en inspiration för varandra. First Light Apparels kollektioner hittar du på webben www.firstlightapparel.com.
First Lights filosofi på Instagram: @firstlightapparelswe

– Vi lägger ingen värdering på vad man vill göra framsteg i, First Light står för alla sorters framsteg, fysiska och mentala, säger Victor.

First Light Apparel har en stark lokal förankring och även om märket har beställts i andra delar av landet och även utanför rikets gränser vill det lilla företaget i första hand inspirera nynäshamnare till framsteg.

– Vi vill pusha nynäshamnarna genom vårt nätverk. Vi vill förmedla att det är okej att söka framsteg. Du kanske är perfekt precis där du är, men om du vill någon annanstans måste du göra något annorlunda. säger Johan.

För Johan och Victor är nätverket den bärande delen i företaget. Här ingår andra organisationer men också människor och småföretagare inom helt andra professioner i Nynäshamn. Genom inläggen på Instagram hör många av sig med personliga inlägg, ibland kan det handla om svåra saker.

– Om någon har svåra utmaningar så kan vi lotsa vidare till någon i nätverket som kan ge rätt slags stöd. Till exempel har vi just knutit kontakt med Suicide Zero*, säger Victor.

– Livet går upp och ner och det är helt okej att inte känna sig okej alla dagar. Men när det går neråt vill vi förmedla att det hjälper att vara öppen, då upptäcker man snart att man inte är ensam. Genom att våga prata inspirerar man varandra, säger Victor.

Båda är överens om att First Light Apparel aldrig ska handla om kalla siffror utan om mjuka värderingar, förpackat på ett lite annorlunda sätt. Liksom att inget av allt detta vore möjligt utan stöttning från familj och kompisar.

– Företaget får växa långsamt, ”Build it and they will come” är ett uttryck som stämmer. Vårt nätverk har växt och jag har fått vänner för livet under året, säger Johan.

– Det här är vår gemensamma resa och vi utvecklas hela tiden. Vi bryr oss inte om kläderna så mycket som att vi kan pusha någon, det är en skön känsla, säger Victor.

Om du vill någon annanstans måste du göra något annorlunda.

– Fast jag saknar mjukisbyxor, tillägger han sedan.

– Det får vi fixa, skrattar Johan.

Text Ingmarie Wass
Foto Charlotte Friberg

Dela artikeln

Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Läs mer

100% NYNÄSHAMN med webbplatsen 100nynashamn.se är ett gratis magasin om Nynäshamn, av stolta nynäshamnare och med lokalt engagemang.

Vi vill lyfta fram allt det positiva som finns att berätta om i hela vår kommun. Människorna, platserna, det lokala näringslivet, besökarna, föreningslivet, kulturen, evenemangen, boende och livsmiljö… Listan är mycket längre än så. Vi är inte i första hand en nyhetskanal, utan vill beskriva livet i Nynäshamn ur många olika perspektiv.

Magasinet 100% NYNÄSHAMN delas ut 10 ggr/år till hushåll och företag i Nynäshamn kommun, samt sprids även via tidningsställ på strategiska platser. Upplagan är drygt 15 000 ex. Vårt sommarnummer i juni delas även ut till fritidshus i kommunen och på Muskö med en upplaga på c:a 30 000 ex.

100% NYNÄSHAMN ges ut av 100% Reklam & Media i Nynäshamn AB. Både tidning och webb är gratis för läsarna och finansieras med annonser från våra fantastiska företag och verksamheter.