Jag älskar mitt jobb!

De faluröda husen är halvt dolda i grönskan. Vi öppnar grinden och 
går in i den vackra, lite vilda trädgården med det bedårande växthuset. 
Allt är som på bilderna vi sett, fast bättre. Vi är hemma hos Julia Khouri, bloggare och instagrammare med många trogna följare.

Julia möter oss med kaffe och ett varmt leende, lite trött och osminkad. Alla fyra barnen är sjuka i vattkoppor och sömnbristen ett faktum. Minstingen Juno kommer glatt skuttande med sin vattenkanna, de kliande utslagen till trots.

Som influencer är det business as usual för Julia, oavsett vad som händer. Bloggen är som en tidning med dagliga reportage och på instagram görs dagliga välskrivna inlägg. Inkomsten kommer från annonsörer och samarbeten med olika företag som hon marknadsför.

– Det är fullt upp, speciellt som jag är väldigt noggrann. Jag bloggar om det som intresserar mig och alla mina följare. Mycket tid går åt att hitta samarbetspartners och förhandla. Sedan ska jag göra ett bra jobb för dem. Både jag och barnen modellar, för kläder och annat. Mina dagar är fyllda med att komma på innehåll till mina kanaler, styla,
fotografera och skriva. Sedan kommunicerar jag med mina följare såklart och sköter allt det administrativa med företaget. Ändå har jag fått höra att jag inte har ett riktigt jobb, säger Julia.

Jag förstår hur man kan tänka så. Bilderna på det smakfulla hemmet, den vackra trädgården, de gulliga barnen och på Julia själv, allt ser lätt och behagligt ut. Hur kan det vara ansträngande ens? Mer som att leva i en dröm. Snart står det dock klart att det är precis lika mycket jobb att ha fyra barn och sköta hus och hem för Julia som för vem som helst. Och även om Julia tycker att hennes liv faktiskt är underbart så är det resultatet av målmedvetet och hårt arbete.


– Jag började blogga på Julias vita drömmar under föräldraledig-
heten. Tanken då var att föra en bilddagbok över renoveringen här.

Familjen hade just köpt det gamla renoveringsobjektet i Ösmo, Julia jobbade som lärare och bloggade på lediga stunder. Samtidigt längtade hon efter att få mer tid med barnen.

– Jag var tidigt ute att blogga om inredning, barn, hem, trädgård och mode och fick snabbt många följare. De ställde frågor om kläder och saker i bild, och min man Carlos kom på att jag kunde göra något av det. Jag bestämde mig för att utveckla bloggen och startade en gårdsbutik och webbutik.

Efter några år med långa arbetsdagar längtade Julia igen efter ett ”riktigt” arbete, med fast lön, semester och lediga helger.

– Jag stängde mina butiker och tog ett jobb. Efter bara tre dagar kände jag mig helt inlåst så jag lämnade tillbaka nyckeln och sa upp mig.

Bloggen hade med åren blivit en bra plattform. Den döptes nu om till Julia K och arbetet intensifierades. Varje dag, i ur och skur, glädje och sorg, producerar Julia proffsiga bilder och välskrivna texter med ett gediget innehåll.

– Genombrottet kom med Hemtex, jag skulle styla ett midsommarbord åt dem och fick betalt för det. Då började jag tro på att det skulle gå att leva på detta.

I dag är Julia en eftertraktad influencer och hon söker aktivt samarbeten med företag hon gillar. Till hösten ska hon jobba med KappAhls barnkläder.

– Jag blev väldigt glad när de hörde av sig, det ska bli så roligt!

Även om Julias dagar är fyllda av arbete som ofta spiller över på kvällar och helger så tycker hon att hon dragit en vinstlott.

– Jag jobbar ju med det som intresserar mig mest och kan vara hemma med barnen. Det här är mitt drömyrke och responsen från mina följare sätter guldkant på varje dag.

Julia hör i dag till de lite ”äldre” bloggarna och funderar ibland på framtiden. Blir det ensamt när barnen blir större? Det är dock inget hon hinner tänka värst mycket på. Alltför mycket i nuet pockar på hennes uppmärksamhet.

– Det ger sig, säger Julia.
Och vi tror henne.

Text Ing-Marie Wass  |  Foto Charlotte Friberg

Spana in hennes blogg på juliak.nu https://www.juliak.nu och Instagram Julia Khouri https://www.instagram.com/khouri.julia/


Foto: Julia Khouri

Recept Flädersaft

ingredienser:

20 fläderbloms klasar

3-4 ekologiska citroner

1 liter vatten

700 gram socker ( man kan minska eller öka sockermängden förstås utifrån smak och tycke)

Gör så här:

Tvätta rent citronerna och skiva de. Skölj fläderblommorna.

Varva citronskivor och fläderblommor i en bunke.

Koka upp vattnet och häll det över citronskivorna och blommorna i bunken.

Sätt på ett lock och ställ svalt i minst 24 timmar. Jag ställde min i kylen.

Sila av genom en silduk.

Rör i sockret och låt saften koka upp i fem minuter och skumma av om det bildas skum.

Ta av från plattan och låt saften svalna.

Häll upp på flaskor!

Foto: Julia Khouri

Rabarber- och vaniljglass

ingredienser:

400 g rabarber

2 msk vatten

3 matskedar råsocker

en nypa vanilj 

2 1/2 dl vispgrädde

250 gram mascarponeost

1 burk sötad kondenserad mjölk

Topping- bär eller hackade pistagenötter

Gör så här:

Ska rabarbern i mindre bitar och koka ihop till en kompott med vatten, vanilj och socker. Det tar ungefär 10 minuter. Låt svalna.

Vispa grädden fluffig och tillsätt mascarpone och kondenserad mjölk. Häll i rabarberkompotten och rör om försiktigt.

Strössla över pistagenötter och häll i en form och ställ i frysen. Glassen är färdig efter ungefär 6 timmar!



Bilderna i galleriet på Julia och hennes hem är tagna av Charlotte Friberg

Dela artikeln

Dela på facebook
Dela på google
Dela på linkedin
Dela på print
Dela på email

Läs mer

100% NYNÄSHAMN med webbplatsen 100nynashamn.se är ett gratis magasin om Nynäshamn, av stolta nynäshamnare och med lokalt engagemang.

Vi vill lyfta fram allt det positiva som finns att berätta om i hela vår kommun. Människorna, platserna, det lokala näringslivet, besökarna, föreningslivet, kulturen, evenemangen, boende och livsmiljö… Listan är mycket längre än så. Vi är inte i första hand en nyhetskanal, utan vill beskriva livet i Nynäshamn ur många olika perspektiv.

Magasinet 100% NYNÄSHAMN delas ut 10 ggr/år till hushåll och företag i Nynäshamn kommun, samt sprids även via tidningsställ på strategiska platser. Upplagan är drygt 15 000 ex. Vårt sommarnummer i juni delas även ut till fritidshus i kommunen och på Muskö med en upplaga på c:a 30 000 ex.

100% NYNÄSHAMN ges ut av 100% Reklam & Media i Nynäshamn AB. Både tidning och webb är gratis för läsarna och finansieras med annonser från våra fantastiska företag och verksamheter.